onsdag 4 mars 2009

Mera samtidsböcker

Som en motvikt mot dessa (höger?) hökar har jag nu, 3 veckor senare, begravt mig i (fd vänster?) vänner

Vårt sekel är reserverat åt lögnen, Olof Lagercrantz (bra bett i gubben)
Vårt behov av Olof, vänbok till OL (verserade hyllningar men vad kan man vänta sig ?)
Utan facit, Göran Rosenberg (klok karl men inget som bränns)
Jan Myrdals bästa 1957-2003 (skållhet. JM läste Strindbergs Inferno som 10åring och har inte slutat)
Fadedrn, sonen och den heliga motorcyklen, Sven Lindqvist (tja, beläst uppvisningmen lite segt tilltal)
Hotell Erfarenheten, roman Claes Hylinger (nja. ingen patafysik vad jag kunde se)
Radikal resa, Peter Ölund (gammal situationist jag kände typ 77.)
Svensk drömtid, Torbjörn Elensky (knappast traditionell mesvänster, bra DN skribent)

Ingen kvinna så långt man kan se. Edkvist och Andersson går som män. Försökte med Joan Didion men den slant.

Någon som kan rekommendera ngt läsbart om svensk eller global samtid utan världsförbättrarpatos á la N Klein ? Gärna frunns.

2 kommentarer:

Lars Gustafsson sa...

Och Peter Ölunds bok, hur var den? Läsvärd? Även jag kände honom under slutet av -70 talet.

/LG

Jan Sj Rao sa...

Jag kände honon med ! Lite pratig men bra intro till situationismen i sverige